Boeken

Charlatans

Thuiskomen. Vijftien jaar na haar vertrek wil Norah de Klerk niets liever. In het idyllische Stokerdam runt haar familie sinds jaar en dag een succesvol hotel in de volkswijk Lefshaven. In haar geboortestad lijkt de tijd stil te staan. Je kunt er nog werkelijk onbereikbaar zijn, en de burgers leven met elkaar in harmonie.

Maar van het Stokerdam uit Norahs herinneringen is weinig over. De harmonie wordt in stand gehouden door het Bureau Corrigerende Dienstverlening (‘Uw bestwil is ons belang’), dat moreel gedrag afdwingt met het SamenlevingsContract. Lefshaven is in verval en een sluimerende onrust verscheurt de stad. Haar neef Gabriel, raadslid in de stad, drukt haar op het hart op te passen voor de charlatans van Lefshaven. Maar als haar voortvluchtige neef Lorenzo haar inleidt in de geheime cultuur van de illusionisten en zwendelaars in de wijk, ziet ze dat dat zo simpel nog niet is. Ze wordt gedwongen te kiezen tussen orde en chaos, aanpassen of ontsnappen, de maatschappij en het individu, tussen de regel en de uitzondering.

Charlatans gaat over de morele dilemma’s van burgerschap en stelt de vraag wat een thuis je waard mag zijn. Een avonturenroman met bonte personages die altijd nog wel een overlevingstruc achter de hand hebben.

Over Charlatans:

NRC Handelsblad ♠♠♠♠: ‘Een samenlevingsdystopie die ook aan Harry Potter doet denken. (…) We hebben hier te maken met een verhalenverteller die haar vak verstaat en met groot plezier uitoefent. (…) Zo is Charlatans op meer terreinen de verrassing van deze literaire zomer, zo ongewoon en onverwacht onweerstaanbaar.’

Knack Focus ♠♠♠♠: ‘Dystopieën zijn er in alle geuren en maten, maar de meeste zijn nogal grijs. Niet Charlatans, dat spat van de felle kleuren en het schrijfenthousiasme. (…) Vertwijfeling en onwennigheid behoren tot het gereedschap waarmee Huisden haar scènes opbouwt. Ze lost op de juiste momenten de juiste hoeveelheid informatie, houdt de lezer in spanning en voert hem uiteindelijk dronken met haar fantasierijke beelden.’

De Groene Amsterdammer: https://www.groene.nl/artikel/papieren-hel

Vers Beton: https://versbeton.nl/2021/07/vers-beton-tipt-rotterdamse-zomerboeken/


Dit blijft tussen ons (bol.com) Daphne_Huisden-Dit_blijft_tussen_ons

Buren. Iedereen heeft ze. Maar hoe goed ken je de mensen aan de andere kant van de muur? En wat weten ze eigenlijk van jou?
In Dit blijft tussen ons gaan de voordeuren op een kier. Eén voor één leren we de bewoners van een kleine buurtgemeenschap kennen. We kijken over hun schouder mee en horen wat ze te zeggen hebben over zichzelf, hun geheimen en hun verlangens. En over elkaar. Vooral over elkaar.
Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat de buren niet altijd het beste met elkaar voorhebben. Maar hoe weet je wie je kunt vertrouwen als de gemoederen zo hoog oplopen dat de gevolgen niet meer te overzien zijn?

Na het succes van Huisdens eerste boek is Dit blijft tussen ons opnieuw een prikkelende roman, waarin wezenlijke vraagstukken op een bijzonder verrassende en toegankelijke manier worden gebracht.


Alles is altijd fictie (bol.com)alles_is_altijd_fictie

Je denkt dus je bent. Was het maar zo simpel, want dan rest nog steeds de vraag: maar wie dan precies?
Als je net uit huis bent, kun je echt iemand gaan worden, denk je. Je sluit vriendschap met de zonderlinge buurman, ontloopt je bemoeizieke moeder en zoekt een keurig baantje bij een saai kantoor. En dan begint het. De chaos. Iedereen wil iets van je. Iedereen lijkt een rol te spelen – of zelfs verschillende. Je omgeving lijkt één groot toneelstuk met jou als enige figurant. En terwijl je jezelf beschouwde als een doodnormaal persoon, word je tot het uiterste gedreven en doe je dingen die je nooit voor mogelijk had gehouden. Maar deed jij dat echt of was het je omgeving?
Ben jij wel echt?
Alles is altijd fictie is een indringende coming-of-ageroman over schijn en de harde werkelijkheid. Confronterend en toch herkenbaar.

Daphne Huisden (1988) is een van de jongste debutanten bij deze uitgeverij. Om haar manuscript onder de aandacht te brengen, zette ze een bijzondere campagne op die veel aandacht trok.

Over Alles is altijd fictie:

‘Een filosofische inburgeringscursus, dat is de ijzersterke debuutroman van Daphne Huisden. (…)Het moge dan niet meevallen iemand te worden, deze schrijfster is het al, op haar 22ste. (…)Deze debuutroman overrompelt door de zelfbewustheid van de auteur.’ Arjan Peters, de Volkskrant ★★★★

‘Onbetwist het mooiste debuut van het afgelopen jaar!’ Wim Brands

‘Knallend debuut.’ Cosmopolitan